1/24/2014

SAS URBAN SURVIVAL HANDBOOK

elmebo



















Då var det åter dags för ännu en överlevnadsbok av författaren och före detta SAS-soldaten John 'Lofty' Wiseman.  Boken heter SAS Urban Survival Handbook och är en av de bättre överlevnadshandböcker som jag haft nöjet att läsa.

SAS är förkortningen för Special Air Service och är ett världsberömt brittiskt specialförband med särskild utbildning i närstrid bakom fiendens linjer, antiterrorism, underrättelsinhämtning samt lågintensiv krigföring. SAS har som sitt motto Who Dares Wins ('Den som vågar vinner') och använder även akronymen "SAS" som ett sätt beskriva sitt sätt att operera, vilket är "Speed, Aggression, Surprise".

Jag har tidigare läst Wisemans överlevnadsbok SAS Survival Handbook: For Any Climate. In Any Situation. vilket jag tycker är en otroligt bra och informativ litteratur. Vill man dock fördjupa sig i ämnet gällande överlevnad i en stadsmiljö så bör man definitivt skaffa den här boken - SAS Urban Survival Handbook.















Boken är fullspäckad med intressant information, vältecknade illustrationer och behandlar allt gällande skydd mot naturkatastrofer, terroristattacker, bränder, inbrott i hemmet osv. Viss läsning hoppade jag dock över eftersom den kändes, för mig, välbekant och ganska självklar. Jag tycker ändå att den är en självklar litteratur att packa med sig på camping, jakt- eller cykelturen. Eller varför inte packa ner den i en bug-out eller get home bag. Skulle en nödsituation uppstå kan informationen i den här boken rädda ditt eller andras liv.

Avslutningsvis rekommenderar jag att alla införskaffar sig den här boken och då i kombination med Wisemans litteratur SAS Survival Handbook For Any Climate in Any Situation. Speciellt i förberedelsesyfte inför en hastigt uppkommen nödsituation.

Produkt detaljer
Författare: John 'Lofty' Wiseman
Förlag: Skyhorse Publishing
ISBN-13: 9781620877111
Språk: Engelska
Antal sidor: 627


John 'Lofty' Wiseman - At The Bushcraft Show 2011 - Källa: YouTube