1/17/2014

SAS - ÖVERLEVNADSBÖCKER

elmebo

Överlevnadshandböcker blir alltmer populära och det finns hundratals titlar att välja på. Många är riktigt prisvärda och bra varpå andra inte alltid håller måttet. Jag har själv fördjupat mig i flertalet böcker som behandlar ämnet överlevnad och valt att titta närmare på några som hävdar sitt ursprung att vara grundad i SAS överlevnadstekniker.

SAS är förkortningen för Special Air Service och är ett världsberömt brittiskt specialförband med särskild utbildning i närstrid bakom fiendens linjer, antiterrorism, underrättelsinhämtning samt lågintensiv krigföring. SAS har som sitt motto Who Dares Wins ('Den som vågar vinner') och använder även akronymen "SAS" som ett sätt beskriva sitt sätt att operera, vilket är "Speed, Aggression, Surprise".

Bear Grylls
Den berömda överlevnadsexperten och tv-personligheten Bear Grylls har bland annat tjänstgjort inom United Kingdom Special Forces Reserve, 21 Regiment Special Air Service "SAS" under tre år.

Detta syns tydligt då han demonstrerar och använder sig av SAS överlevnadstekniker i sitt tv-program "Born Syrvivor", "Man vs. Wild" och "Escape from Hell".


SAS SURVIVAL HANDBOOK: FOR ANY CLIMATE, IN ANY SITUATION
Boken SAS Survival Handbook: For Any Climate. In Any Situation. är författad av SAS-soldaten John 'Lofty' Wiseman och kallas för många som överlevnadsbibeln nummer ett. Läser man bokens recensioner på nätet så prisas den som en bok som har allt och bör finnas i varje hem.















När jag själv började ögna igenom boken slogs jag av hur mycket bra information den faktiskt innehöll - både gällande överlevnad i såväl vildmarken som i stadsmiljö. Jag gladdes även över att boken var så nyanserad och heltäckande med god struktur och informativa illustrationer och bilder. Enligt mitt tycke är detta en otroligt bra överlevnadshandbok.

Boken innehåller så pass mycket tips och nyttig information att jag skulle rekommendera den som en del av din bug-out bag eller camping utrustning.

Produkt detaljer
Författare: John 'Lofty' Wiseman
Förlag: Collins Reference
Utgiven: 2009
ISBN-12: 978-0061733192
Språk: Engelska
Typ: Häftad
Antal sidor: 576

Adlibris - SAS Survival Handbook: For Any Climate, In Any Situation
www.loftywiseman.co.uk



THE COMPLETE SAS SURVIVAL MANUAL
Boken The complete SAS survival manual är författad av SAS-soldaten Barry Davies och behandlar ämnen såsom överlevnad, navigation och självförsvar. Boken är full av illustrationer i färg och enligt många både enkel att förstå och en av de bästa överlevnadsböckerna att läsa.















När jag själv började ögna igenom boken blev jag föga imponerad. Många menar att boken är helt fantastisk men jag håller inte riktigt med om detta. Boken är förvisso intressant men känns inte vidare heltäckande och illustrationerna är både fula och slarvigt tecknade. I det stora hela är boken väldigt sparsmakad och det finns många andra överlevnadshandböcker som jag anser vara mycket bättre.

Produkt detaljer
Författare: Barry Davies
Förlag: Skyhorse Publishing
Utgiven: 2011
ISBN-12: 978-1616082826
Språk: Engelska
Typ: Häftad
Antal sidor: 274

Adlibris - The Complete SAS Survival Manual

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar